کد مطلب:188868 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:158

فرو خوردن خشم
امام باقر (ع): كسی كه خشم و غضب خویش را فرو نشاند با اینكه می تواند انتقام گیرد و كینه اش را عملی سازد، خداوند قلبش را از ایمان پر می كند. [1] .

امام باقر (ع) در توصیه های خود به یكی از یاران خویش می فرماید:

اگر سخن تو را تكذیب كردند، سعی كن به خشم كشیده نشوی، اگر تو را مدح و



[ صفحه 295]



ستایش كردند، خوشحال نشو و اگر تو را مذمت كردند، نگران مباش و بیتابی نكن، با خودت بیندیش! اگر ایرادی كه به تو گرفته اند در تو هست، پس بدان كه تو با خشمگین شدنت نزد خدا سقوط خواهی كرد، بیش از آنچه با این عیب می ترسی از چشم مردم بیفتی و سقوط كنی.

و اگر مشاهده كردی كه آن عیب در تو نیست پس (بدگویی بدگویان و صبر و تحمل تو سبب می شود كه خداوند به تو پاداش دهد و) این ثوابی است كه بی زحمت به چنگ آورده ای.

اگر همه ی مردم دیارت علیه تو یك صدا شدند و گفتند تو آدم بدی هستی، سعی كن سخن آنان تو را غمگین نسازد و اگر یك صدا گفتند تو فرد صالح و شایسته ای هستی باز هم از سخن آنان شادمان مباش... [2] .

امام باقر (ع) در بیانی كوتاه اما پر محتوا نیز فرموده است:

هیچ قدرت و توانی (در كارآیی و اصالت و اهمیت) به پای آن نیرویی كه جلو غضب را سد می كند نمی رسد. [3] .

از این عبارت كوتاه دو نكته ی مهم استفاده می شود. نخست این كه غضب در درون انسان بحران و جوششی فوق العاده به وجود می آورد كه سایر قوا و غرایز انسان را در آن لحظه تحت الشعاع قرار می دهد. و نكته ی دیگر این است كه برای سد كردن چنین بحران و آشوبی كه در درون انسان به هنگام غضب حاصل می شود قدرت و كنترلی بس عظیم لازم است. و چه بسا افرادی كه در برابر شهوت و تمایلات نفسانی مقاومت كنند اما از فرو نشاندن غضب ناتوان باشند.



[ صفحه 296]




[1] قال محمد بن علي بن الحسين (ع): من كظم غيظا يقدر علي امضائه حشا الله قلبه ايمانا. بهجة المجالس و انس المجالس 372.

[2] الامام الباقر (ع): في وصيته لأحد اصحابه:... و ان مدحت فلا تفرح، و ان ذممت فلا تجزع، و فكر فيما قيل فيك فان عرفت من نفسك ما قيل فيك فسقوطك من عين الله عزوجل عند غضبك من الحق اعظم عليك مصيبة مما خفت من سقوطك من اعين الناس، و ان كنت علي خلاف ما قيل فيك فثواب اكتسبته من غير أن تتعب بذلك، و لو اجتمع عليك اهل مصرك و قالوا انك رجل سوء لم يحزنك ذلك و لو قالوا انك رجل صالح لم يسرك ذلك و لكن اعرض نفسك علي كتاب الله. سيرة الائمة الاثني عشر 227.

[3] الباقر (ع):... و لا قوة كرد الغضب. همان 228.